Era la filla del bidell de la U.B. i va arribar a ser-ne investida Doctora Honoris Causa. Victoria dels Àngels va reivindicar sempre el seu passat humil, i va arribar a ser una de les cantants líriques més aclamades del món, no només en vida, sinó que perdura en el record dels que l’adoren. No és estrany que ara, que es compleix el centenari del seu naixement, el públic segueixi amb entusiasme la programació de concerts que des de l’octubre del 2023 i fins al desembre del 24 es poden seguir per diferents punts de Barcelona. Precisament, un dels encerts de la programació és agafar espais singulars de la ciutat, com la Fundació Tàpies, el recinte modernista de Sant Pau, el Palau Güell o el mirador Torre Glòries. Llocs magnífics per escoltar concerts d’alta qualitat. El Festival pretén consolidar la figura de la soprano com a ambaixadora de la cultura catalana i espanyola, recuperar el llegat que encara no està publicat i continuar formant joves talents a través d’ella.
Va ser a l’Auditori Axa, que per cert, des ara i per voluntat del barri de les Corts durà el nom de la cantant homenatjada, on vam escoltar la cantant francesa Natalie Dessay acompanyada del pianista Philippe Cassard. Aquest auditori és un lloc ideal per concerts íntims, la mida justa, modern, funcional, dissenyat amb gust i d’una sonoritat perfecta. Dessay és una de les sopranos mítiques actuals. Lluminosa i emotiva, amb una expressió, tant en la veu com en el cos, que et deixa sense alè. En algun moment ha dit que l’any vinent, abans de fer els 60, es retirarà. De moment vam poder delectar-nos amb la seva interpretació gràcies al festival Life Victoria.
La primera part del programa va ser de compositores que per ser dones en una època concreta van estar més a l’ombra dels seus marits o germans, però que tenen una obra més que interessant: Fanny Mendelssohn, Clara Schumann i Alma Mahler. La segona part va estar dedicada a la música de cant francesa: Chausson, Debussy, Massanet, Gounod… Natalie Dessay va triar dues peces de personatges que entusiasmaven Victòria dels Àngels: Marguerite del Faust i Mélisande a Pelléas et Mélisande. El públic no volia que el concert s’acabés. I és que havíem assistit a un gran esdeveniment.
Isabel Olesti